Friday, July 19, 2013

Tahun 2013M/Ramadhan 1434H

Aku berlindung dengan nama ALLAH dari syaitan yang direjam.
Dengan Nama ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG.

Alhamdulilah.. akhirnya dapat juga saya membuka akaun blog ini dengan kata kunci yang betul. Sudah 2 tahun blog ini sepi rupanya. Betapa masa itu sangat singkat. Betapa meyakinkan kita bahawa  kehidupan di dunia ini hanyalah sementara.

Pantasnya berlalu dari kali terakhir entri blog pada Ramadhan 1432H (2011) namun sekarang sudah masuk 10 Ramadhan 1434H, saya mendapat banyak hikmahnya belajar short sem di UKM ketika ini. Ni semester terakhir. Dengan izin ALLAH, saya akan mendapat segulung ijazah Sarjana Muda pada bulan Oktober ini. 

Saya tak berhajat ingin menyebarkan cerita hikmah yang Allah berikan kepada saya sepanjang Ramadhan ni. Cukuplah saya redha dan tenang menerimanya. Kerana bukan hikmah itu yang saya peroleh, sebab hari-hari pun ALLAH memberikan nikmat-Nya kepada saya dan kita semua. Maka patutkah kita menyatakan segala-segalanya? Terutama kepada umum? Hati yang lemah iman ini kadang-kadang boleh terjerumus ke lembah riak dan berbangga-bangga. Cukup lah kita mengucapkan Segala Pujian hanya untuk ALLAH. Cukuplah hanya kita dan ALLAH yang tahu.

Yang paling penting ALLAH telah mengajar saya. Berpeganglah pada tali pengharapan/ meletakkan segala-galanya kepada ALLAH kerana ia membuatkan kita sentiasa tenang sama ada dalam kesusahan maupun kesenangan. Dalam kegelisahan maupun dalam kegembiraan. Dalam ilmu tasawuf, segala apa yang kita dapati/rasai itu sama sisinya kerana semuanya adalah dari ALLAH juga. Kegembiraan itu nikmat. Kesedihan itu juga nikmat. Kerana daripada ALLAH ia datang, maka kita perlulah pulangkan rasa REDHA kepada ALLAH semula. Hal ini, kita cuma perlu memandang pada perspektif luar dari biasa. Itulah kunci ketenangan.

Saya sedar saya bukanlah hamba yang sempurna imannya, namun di kesempatan masih hidup berbekalkan segala nikmat yang ALLAH berikan.. saya terpanggil untuk memenuhi masa yang singkat ini dengan berkongsi sekadar ilmu dan pengetahuan termampu. Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada iman kita semua. Segala ilmu yang dipaparkan boleh dikongsi bersama. Saya yakin juga penulis asal kepada sesetengah buku bacaan menghalalkan penulisan kembali saya ini untuk manfaat umat Islam seluruhnya. Namun atas rasa hormat kepada penulis asal dan kekangan masa yang melanda kita kini, hanya sesetengah ilmu yang pada pemikiran saya penting dan sesuai untuk pemahaman umum sahaja yang akan dapat dikongsikan bersama.

Semoga kita dirahmati ALLAH dan dibuka jalan dan petunjuk di atas segala pembacaan dan pemahaman pada penulisan blog ini. Ameen.

Selamat membaca dan beramal. ^_^

No comments:

Post a Comment