Friday, July 26, 2013

4) AL-TAWAKKUL - Tawakal

Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

AL-TAWAKKUL

Iaitu melepaskan diri daripada sikap yang merasa diri ini memiliki daya dan upaya. Sikap tawakal seorang hamba kepada Allah akan menjadi kuat apabila benar-benar ia memiliki pengetahuan dan keyakinan bahawa Allah melihatnya dan memeliharanya.

Kemudian sikap tawakal letaknya atau berada di hati. Sementara berbuat atau melakukan sebab-sebab dengan anggota zahir tidak menafikan sikap tawakal yang berada dalam hati tersebut. Tentulah ini berdasarkan daripada segala kejadian apa pun sama ada yang sudah terjadi atau yang akan terjadi, daripada segala perkara yang baik mahupun perkara yang buruk adalah dengan kehendak dan ciptaan Allah S.W.T.

Imam Hamdun al-Qasar berkata: “Tawakal ialah meminta perlindungan kepada Allah.”

Sementara Imam Abu Abdillah al-Qurasyi, ketika ditanya definisi tawakal, beliau menjawab: “Tawakal ialah bersandar kepada Allah dalam setiap keadaan.”

Imam Ahmad ibn-Masruq berkata: “ Tawakal ialah berserah diri (ikhlas) terhadap segala ketentuan Allah.


Imam Abu Nasr al-Sarraj berkata: “ Syarat tawakal sebagaimana yang dikatakan oleh Abu Turab al-Nakhsyabi, ialah mencampakkan badan hanya untuk ibadah kepada Allah, mengaitkan hati hanya kepada-Nya, tenang dengan apa yang ada, jika diberi ia bersyukur, dan jika tidak diberi ia bersabar.”

No comments:

Post a Comment