Saturday, July 20, 2013

19) AL-WARA’ – Meninggalkan hal syubhat

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

AL-WARA’

Iaitu meninggalkan segala hal yang syubhat. Sikap al-wara’ ini dapat tercermin dalam berbagai-bagai-bagai keadaan; dalam perbuatan, perkataan, niat di hati, hingga dalam masalah makanan, cara berpakaian, dan lain-lain lagi.

Dalam sebuah hadis, Rasulullah S.A.W. berkata kepada Abu Hurairah R.A.

Maksudnya: “Jadilah engkau seorang yang warak, maka engkau akan menjadi seorang ahli ibadah antara manusia.” (Riwayat Ibn Majah dan al-Tabrani)

Tentang pentingnya sikap al-wara’, Sayidina Abu Bakr al-Siddiq berkata: “Kami meninggalkan 70 pintu yang halal kerana kami khuatir terjatuh dalam satu pintu yang haram.

Imam Ibrahim ibn Adham berkata: “Al-Wara’ ertinya meninggalkan segala perkara yang syubhat dan pada meninggalkan segala sesuatu yang tidak beerti (tidak berfaedah).”

Sahl al-Tustari berkata: “Seorang yang tidak memiliki sifat al-wara’ walaupun ia makan makanan sebesar kepala gajah maka ia tidak akan merasa kenyang.”

Diriwayatkan tentang sikap al-wara’, Imam Sufyan al-Tauri pada suatu ketika ia kembali dari Moro (wilayah Turkistan pada masa itu, sekarang Rusia) menuju ke wilayah Syam (wilayah Syria, Lebanon, Jordon dan Palestin sekarang) hanya untuk mengembalikan sebuah pulpen yang telah ia pinjam kepada pemiliknya.”

No comments:

Post a Comment