Saturday, July 20, 2013

18) AL-KHALWAH & AL-UZLAH – Memutuskan & Mengasingkan Diri / Sifat Tercela

Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

 AL-KHALWAH & AL-UZLAH

Iaitu memutuskan diri daripada makhluk dan mengasingkan diri daripada mereka.
Antara ketentuan sebelum masuk al-khalwah dan al-uzlah ini seseorang itu hendaklah terlebih dahulu telah memantapkan ilmu asas agama yang dapat meluruskan tauhidnya dan membenarkan keyakinannya, hingga ia tidak ditipu oleh syaitan. Juga agar ia dapat melaksanakan kewajipan-kewajipan tuntunan syariat.

Al-Uzlah memiliki 2 pengertian:

         i)            Pengertian fizikal
       ii)      Pengertian bukan fizikal

Sebahagian ulama ada yang mengertikan al-uzlah bukan dalam bentuk fizikal, menurut mereka yang dimaksudkan al-uzlah ialah mengasingkan diri daripada sifat-sifat tercela.

Imam Abu Bakr al-Warraq ketika memberikan wasiat kepada salah seorang muridnya berkata: “ Aku mendapati kebaikan dunia dan kebaikan akhirat dengan cara mengasingkan diri dan menyendiri (al-khalwah wa al-qillah), dan aku mendapati keburukan pada kedua-duanya (dunia dan akhirat) adalah disebabkan pergaulan dengan banyak orang dan bercampur baur dengan mereka (al-kathrah wa al-iktilath).”

Imam al-Junaid al-Baghdadi berkata:

Melawan diri dengan usaha melakukan al-uzlah jauh lebih mudah daripada melawan diri untuk selalu melakukan baik dalam bergaul dengan banyak orang.

Hal ini kerana setiap orang memiliki akhlak yang berbeza-beza, hingga kita terpaksa memilih antara apa sahaja yang boleh menyakitkan hati mereka dan apa sahaja yang boleh menyukakan hati mereka, juga kemestian menampakkan kepada mereka rasa kasih sayang, lemah lembut, saling menghormati dan berbagai-bagai-bagai sifat yang lain.

Dalam kesempatan lain Imam al-Junaid berkata:

Sesiapa yang menghendaki keselamatan bagi agamanya dan tenang bagi badannya maka hendaklah ia mengasingkan diri daripada manusia. Kerana zaman ini ialah zaman yang buas. Dan seorang yang berakal ialah seorang yang memilih untuk menyendiri, kecuali apabila dalam pergaulan itu terdapat kebaikan secara syariat. “

No comments:

Post a Comment