Saturday, July 20, 2013

20) AL-SHAMT – Banyakkan diam

Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

AL-SHAMT

Iaitu memperbanyakkan diam daripada bicara. Manahan lidah daripada berkata-kata yang tidak berguna sangat membantu dalam menuai keselamatan, baik keselamatan di dunia mahupun akhirat.
Dalam sebuah hadis, Rasulullah S.A.W. bersabda:

Maksudnya:Sesiapa yang (mahu) beriman kepada ALLAH dengan hari akhirat, dengan keimanan yang sempurna, maka hendaklah ia berkata-kata yang baik atau diam.” (Riwayat al-Bukhari)
Sebahagian ahli tasawuf ketika ditanya tentang apa yang paling menjaga seseorang daripada berbagai-bagai-bagai perkara berbahaya menyatakan bahawa hal tersebut ialah lidahnya sendiri. Seorang manusia yang berakal akan selalu menghitung natijah atau akibat daripada setiap kata-kata yang akan diucapkan. Kecuali dalam keadaan yang dianjurkan atau bahkan diwajibkan oleh syariat, maka berkata-kata dalam keadaan ini adalah suatu keharusan.

Imam al-Qusyairi berkata:

Diam adalah keselamatan. Ini berdasarkan pokoknya. Namun diam juga boleh menyebabkan penyesalan jika tidak ada perintah untuk itu. Maka yang me njadi kayu ukur dalam berkata-kata baik dalam memerintah mahupun dalam melarang adalah ketentuan syariat. Benar, berdiam dalam suatu keadaan adalah antara sifat-sifat kaum sufi, namun dalam keadaan tertentu di mana tuntutan berkata-kata merupakan suatu kemestian maka berkata-kata  lebih mulia dan lebih utama daripada berdiam diri.”

Oleh sebab itu, Imam Abu Ali al-Daqqaq berkata: “Seorang yang berdiam diri tidak mahu mengucapkan kebenaran maka ia laksana syaitan yang bisu.”

No comments:

Post a Comment